2011.05.26.
22:46

Írta: äkäpussi

Kauhajoki / "Gombóc folyó"

Visszahuztam a tomporomat Kauhajokibol. Jol ereztem magam, nagyon aranyos varos?falu?...mindenesetre edes. Nem alltam meg, es elmentunk Ellivel shoppingolni, ugyhogy egy karidgannal es egy cicanadraggal gazdagabb vagyok.... felö, hogy nem fognak a böröndbe beleferni a ruhak hazafele menet. Ugyanis az arak nagyjabol ugyanazok itt is, ha ruharol, muszaki cikkröl, sminkcuccrol ilyesmiröl van szo. Az etelek nagy resze valamivel dragabb, mint otthon, de csak 10-20%-kal, es ez sem mindegyikre igaz. A mandula peldaul, ami Katja szerint draga, ezert nem veszi, kicsivel olcsobb, mint otthon... Szoval vasaroltam leertekelt ruhat a Seppälä nevu finn ruhazati boltban. Ezen kivul zsakmanyoltam Finnorszag formaju sutikiszurot, mert Peti azt mondta, hogy ez egy ilyen musthave dolog (ejtsd: mászthev. Angol kifejezes, valami olyasfelenek forditanam, minthogy "kihagyhatatlan". olyasmire mondjuk, amit egyszeruen MUSZAJ megvenned, birtokolnod...) es hat Peti megiscsak tudja finnul Finnorszag nevet, szoval elhittem neki es beszereztem. Kicsit nagyobb forma, mint amilyeneket mi hasznalunk. Ha ilyeneket kötök a karacsonyfara, hamar el fog borulni...

A shoppingolason kivul persze mast is csinaltam, nem vagyok en kimondottan a dekadens fogyasztoi tarsadalom sorvadozo peldanya. Elli kivitt valami dombfelere, ahonnan lehetett latni egy nagyobb kupac havat is, el voltam ragadtatva... Bevitt a munkahelyere is, mert miert ne... Obi jellegu aruhazban dolgozik, kulföldi kapcsolatokat intez. Telefonal, imelel. Ennek megfelelöen meglehetösen jol beszel angolul, es nincs az a kis fura (ambar cuki) finn akcentusa, ami mellesleg olyan, mintha egyszerre zavarna be az orosz es a kinai nyelv is. Szoval körbevezetett az aruhazban is, kicsit hosszabban elidöztunk az elektromos gyerektraktoroknal. Azt mondta tud adni kedvezmenyt, ha a lanyok szeretnenek valami ilyesmit. En mondtam, hogy en szeretnek..:D Nem tudom, hogy Katja es Janne mit szolna ehhez az ötlethez. Egyebkent nagyon szeretem öket, ma is Janne hozott nekem a torkomra valami gyogyszert, propoliszos micsudat. Szoval ha legközelebb megfazok, akkor lesz mivel kiserteni a mult szellemet:) (Leven, hogy meglehetösen komoly gyerekkori asztmam volt, a mez valtotta ki, es egyszer azon mulott a fulladasom, hogy a doktorbacsi epp a bölcsiben teblabolt, szurival a taskajaban)
 
A varosnezest követöen az alberletukben(nagyon aranyos kis sorhaz a faluközpontban) vart minket Viljami, Elli szerelmetes baratja, meghozza illatozo skandinav vacsoraval, amit ö keszitett. Igen, a finn ferfiak rendesek. Husgomboc volt krumplival, es olyasmi salataval, amit minden nap eszek itt is, viszont görögdinnye is volt benne... Meglehetösen kulönleges es finom volt igy. Turot is ettunk melle, ami habar meglepö volt, igazabol egeszen jol ment a többi fogashoz. A helyi kocsmaban az arcomba toltam egy körte cidert, (körtebor, mondjuk) meg egy helyi sört is. Elkapraztattam öket a tennyel, hogy nalunk nemhogy harmadannyiban kerul egy uveg sör, mint naluk, de nem is 3 decis az az uveg, hanem 5...:) Politizaltunk is kicsit, meg meseletek az ausztraliai karacsonyukrol. Van eszuk, hogy a minusz 30-bol elmetnek a plusz 30-ba telire:)
 
Tekintve, hogy tegnap Nemzetközi Törölközö Vilagnap volt, ennek tiszteletere Elli a legjobb törölközöjuket ajanlotta fel nekem, ami mellesleg pont olyan volt, mint amit itt a csaladnal hasznalok. Finn, marimekko markaju, es csikos. Csak mas szinu. Kiderult, hogy egyaltalan nem minden finn csalad ennyire mumin manias, mint az enyemek. Elli teljesen lesapadt, amikor elsoroltam neki mi minden muminos furcsasag vesz körul (igen, mert muminos törölközönk is van am...) es valtig allitotta, hogy az ö lakasukban egy mumin sem lakozik. Majd rajött, hogy megiscsak van egy Muumipeikko-s alsogatyaja Viljaminak, node hat Neki akkor sincs semmilyen muminos cucca. Aztan csak elökerult az a franya Pikku myy-s uvegpohar. A kolleginaja, akivel ebedeltunk ma, ö is csak huledezett, hogy na ez azert mar sok... oke, hogy neki is van egy keszlet muminos bögreje, node... :D Szoval vegulis minden finn egy kicsit mentalisan serult, es mindenkinek van muminos cucca. Maximum nem tud rola.
 
Elli dolgozott ma, igy magamra maradtam, mivelhogy Joni (Katja öccse) csak egykor tudott felszedni Kauhajokiban, hogy hazahozzon (Egyebkent kedves fiuka, es a feluletes beszelgetesunk a hazauton olyan dolgokrol szolt mint globalis felmelgedes peldaul. Ertelmesek ezek a finnek. Majdnem annyira, mint az en magyar barataim:)). Addig setalgattam a varoskaban. Kellemes hangulatu hely, keves emberrel. Mondjuk az a keves az mindig meg van lepödve, ha latja a többi keveset...Igy mindenki meglehetösen feltunöen bamult. Mondjuk miutan Finnorszag formajuk sutikiszurot lobaltam a kezemben, mar nem lepett meg, de elötte azert igen...:D Kaptam elismerö futtyentest is. Habar nem ez a legszofisztikaltabb modja az udvarlasnak, de azert bevallom, mar hianyzott valami ilyesmi:)
Na, akkor legyen itt nehany kep. Peldaul ez a szobor erröl a ket joemberröl, akik cipelnek valamit.
 

Tovabba itt lathato Finnorszag legrondabb temploma. Elli szerint. Szerintem nincs ertelme vitatkozni. Aki amugy magatol nem eszlelne: ez egy lefele forditott biblia.
 

A templom melletti temetöben hosszasan setalgattam, nagyon szeretem amugy is valamiert a temetöket, de ez kulönösen tetszett. Szep, egyszeru, nincs tele feleslegesen hivalkodo hatalmas sirkötömbökkel. A tablak kicsik es minimalistak. A környezet viszont gyönyöru.
 
Es ez meg mindig a temetö.

Ime a fentebb emlitett ho:
 

Ez itt Elli (az elsö finn, aki ki tudta mondani a nevem), a hatterben Kauhajoki.
 

Emmeg vagyok en, erös szelben. Bezzeg a taft...
 

Bucsuzoul szeretettel mindenkinek egy kis darab a finn egböl.
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://akapussi.blog.hu/api/trackback/id/tr72935502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása